Crea sito
Terre Celtiche Blog

War & anti-war songs

War & anti-war songs
War & anti-war songs

A-Z War & anti-war songs in Terre Celtiche Blog

Partisan song & anti-war songs or “rebel songs” (in italiano “canzoni contro la guerra e di protesta”).

The most common themes in these songs are independence from the English crown and the commemoration of its battles, nationalism, anti-British sentiment and the memory of the rebel leaders deeds and martyrs of the homeland.

And then the shining gems: protest songs gushing from the mothers’ tears, wife and sweethearts of the men who went to war.

IRELAND

In Ireland, music has always been a vent and an instrument for denouncing social and political problems, so these songs embrace a very long time frame.
Recurring is the identification of Ireland with a woman, a device used to hide patriotic sentiment before the usurper.

A particular thread in Irish songs is that of the aisling songs: the aisling songs are usually a slow air of a sweetness mixed with infinite sadness and are mostly composed in Irish Gaelic to claim cultural independence from English and their Celtic roots!

I temi più ricorrenti in tali canzoni sono l’indipendenza dalla corona inglese e la commemorazione delle relative battaglie, il nazionalismo, il sentimento anti-britannico e il ricordo delle gesta dei capi ribelli e dei martiri della patria. E poi brillano come gemme le canzoni di protesta sgorgate dalle lacrime delle madri, moglie e fidanzate degli uomini andati  in guerra..

IRLANDA

In Irlanda la musica è stata da sempre, sfogo e strumento di denuncia dei problemi sociali e politici, così queste canzoni abbracciano un arco temporale molto vasto. Ricorrente è l’identificazione dell’Irlanda con una donna, espediente utilizzato per nascondere il sentimento patriottico davanti all’usurpatore.

Un filone particolare nei canti irlandesi è quello delle aisling songs:  in genere delle slow air di una dolcezza mista a tristezza infinita e per lo più sono composte in gaelico irlandese per rivendicare l’indipendenza culturale dall’inglese e le proprie radici celtiche!

tag Aisling song

SCOTLAND

Also in Scotland there is no lack of anti-British songs, Jacobite or autonomy aspirations, battle songs in which the proverbial indomitable Scottish pride, which hit the lost battles in victory, as long as they are fought with value.
See Jacobite question special

SCOZIA

Anche in Terra scozzese non mancano le canzoni anti-britanniche, le aspirazioni giacobite o di autonomia, i canti di battaglia in cui si esalta la proverbiale indomita fierezza scozzese, che tramuta in vittorie le battaglie perse, purchè combattute con valore.
Alla questione giacobita è riservata una pagina speciale https://terreceltiche.altervista.org/war-songs-anti-war-songs/you-jacobites-by-name/

A-Z War & anti-war songs in Terre Celtiche Blog

BRETAGNA

ALARC’H (tradizionale bretone)

IRLANDA

RISORSE
http://ontanomagico.altervista.org/storia-celti.html
https://www.antiwarsongs.org/