Buain a’ Choirce (Reaping Oats)

Buain A’Choirce (Reaping Oats) is a Scottish Gaelic song which probably originated as a women’s work song in the fields of oats in the Highlands.
Buain A’Choirce (mietendo l’avena) è una canzone in gaelico scozzese che probabilmente ha avuto origine come canzone di lavoro femminile nei campi di avena nelle Highlands

Karen Matheson in Fused 2000,
a first example of celtic-fusion in from the multi-instrumentalist Michael McGoldrickun
[primo esempio di celtic-fusion nel cd solista del polistrumentista Michael McGoldrick]

Sìleas in Play On Light, 1999

Cassie and Maggie MacDonald in Sterling Road 2014

Seven Nations featuring Will Macmorran in Kirk McLeod: KIR 2016

Alasdair Gillies in Airgiod Is Or • Silver And Gold, 2012

I
Latha dhomh ‘s mi buain a’choirce
Gheàrr mi beum ‘s cha robh e socair
Sèist:
Ho ro sna hoir ri ri o
Hi ri ri ri ho ro eile
Ho ro sna hoir ri ri o

II
Gheàrr mi beum ‘s cha robh e socair
Ghèarr mi mo ghlùn is leig mi osna
III
Shuidh mi air uachdair a’ghoirtein
Dh’fheuch am faicinn fear do choltais
IV
Dh’fheuch am faicinn fear do choltais
Fear ‘chùil duinn ‘s nan gruaidhean dosrach
V
Fhaoilinn bhig a shnamhas an caolas
Beir mo shoraidh bhuam gu’m leannain

English Translation:
One day as I was reaping oats
I made a cut (1) that wasn’t easy
I cut my knee
and gave a moan
I sat at the top of the field
In the hope of seeing a man like you
A brown-haired man with a fair face
Little seagull who swims the straights (2)
Bear my greeting to my sweetheart

Traduzione italiano Cattia Salto
Un giorno mentre raccoglievo avena,
una mietitura assai faticosa,
mi feci un taglio al ginocchio
e cacciai un lamento.
Mi sedetti all’inizio del campo
nella speranza di vedere un uomo come te
Un uomo dai capelli castani con una faccia bella
Piccolo gabbiano che plani sui canali
Porta il mio saluto al mio innamorato

NOTE
1) letteralmente “Ho fatto un taglio non facile”
2) “who swims the straits”

Islay Reaper’s Song

Orally collected from Miss MacTavish, Islay ; translated and arr. for voice and piano by Marjory Kennedy-Fraser. Her daughter Patuffa sang it by playing her Irish harp in gut strings and recorded it in a 78 rpm “Mull Fisher’s Love Song / Islay Reaper’s Song” in 1929
Nelle note dello spartito “Islay Reaper’s Sogng”: raccolto da MacTavish di Islay (Isole Ebridi), tradotto e arrangiato per voce e pianoforte da Marjory Kennedy-Fraser. La figlia Patuffa la cantò suonando la sua arpa irlandese in corde di budello e la incise in un 78 giri Mull Fisher’s Love Song / Islay Reaper’s Song nel 1929

Brocelïande in Barley Rigs 2004

English version *
I
.. in the cornfield, I’ll a-reapin’
cutting my sheaves that it wasn’t easy
Chorus
Ho ro sna hoir ri ri o
Hi ri ri ri ho ro eile
Ho ro sna hoir ri ri o

II
Upon the hillside I cut my sheaves
but cutting my knee I was howling inside
III
Upon the hillside the lonly hillside
looking to see my lover was coming
IV
Looking to see if my lover was coming
A piercing boy with a curling ringlets
V
Snow white seagull, little white seagull
carrying my greetings across to my true love

Traduzione italiano Cattia Salto
I
.. nel campo alla mietitura
tagliavo le mie fascine e non era facile
Chorus
Ho ro sna hoir ri ri o
Hi ri ri ri ho ro eile
Ho ro sna hoir ri ri o

II
Sulla collina tagliavo le mie fascine
ma mi ferii il ginocchio e mi lamentai
III
Sulla collina, sulla collina solitaria
per vedere se arrivava il mio amore
III
Per vedere se arrivava il mio amore
un ragazzo fiero e ricciolino
IV
Gabbiano bianco neve, piccolo gabbiano bianco
porta i miei saluti verso il mio vero amore

NOTE
* written down by ear

LINK
https://electricscotland.com/music/songsofthebrides.pdf
http://songbat.com/archive/songs/scots-gaelic-and-manx/buain-a-choirce
http://www.tobarandualchais.co.uk/gd/fullrecord/86373/8
http://www.celticlyricscorner.net/mackenziefiona/buain.htm
http://www.celticlyricscorner.net/mcgoldrick/buain.htm
http://www.celticlyricscorner.net/sileas/buain.htm

Niiv by Omnia

A reflection of the Omnia on the theme “Dame Sans Merci” reworked in the nineteenth century by John Keats: the fairy, after having seduced a mortal, abandons him to return to Fairies. The lover will torment himself for the love lost until his death.
Here is Steve’s explanation: This is a song about somebody from the World of Fairies, beautiful and perfect and somebody from the Land of Humans: a shit; and the two can never meet
Una riflessione degli Omnia sul tema “Dame Sans Merci” rielaborato nell’Ottocento da John Keats: la fata, dopo aver sedotto un mortale lo abbandona per ritornare nel suo mondo. L’amante si tormenterà per l’amore perduto fino alla morte. Ecco come Steve introduce la canzone: “questa è la canzone su una creatura del Mondo delle Fate, bella e perfetta e qualcuno della Terra degli Uomini: una merda; e i due non potranno mai incontrarsi!”

Omnia in Live on Earth 2002 
The fairy speaks with a seductive tongue and the story is told in Finnish. At the second repetition the song becomes polyphonic with the second male voice, (that is the human creature – the errant knight) who sings in English proclaiming his love and his sorrow for having been abandoned.
La fata parla con lingua seducente e la storia è raccontata in finlandese. Alla seconda ripetizione il canto diventa polifonico con la seconda voce maschile (cioè la creatura umana-il cavaliere errante) che canta in inglese e proclama il suo amore e il suo dolore per essere stato abbandonato.


(Spoken)
“Oli kaksi kaunokaista
pienen piilovaaran (1) päässä”
I
“Koreassa koivikossa
Heleässä heinikossa
Koreassa koivikossa
Heleässä heinikossa
Kotihinsa kumpainenkin
Kahen rakkahan välillä
Kotihinsa kumpainenkin
Kahen rakkahan välillä
Jo meistä ero tulevi
poieslähtö lohtullinen
Jo meistä ero tulevi
poieslähtö lohtullinen”
II (with two voices from the second repetition)
(Jenny)
Jo meistä ero tulevi
poieslähtö lohtullinen
Jo meistä ero tulevi
poieslähtö lohtullinen”
(Steve Sic)
I don’t know just what you’re singing
do you love me, do you care?
mesmerized within your eyes
yet something tells me to beware
I don’t know anything
your song it drives me to despair
when I turn around to hold you
I’m alone, you’re not there

Traduzione italiano Cattia Salto
Parlato
C’erano due bionde creature
nella collina delle fate
I
In un bellissimo bosco di betulle
sulla morbida erba
In un bellissimo bosco di betulle
sulla morbida erba
presto dovremo separarci
con cuore malinconico
presto dovremo separarci
con cuore malinconico
per prendere la nostra strada
tra due amori
per prendere la nostra strada
tra due amori
II (a due voci dalla seconda ripetizione)
(Jenny)
per prendere la nostra strada
tre due amori
per prendere la nostra strada
tre due amori
(Steve Sic)
Proprio non capisco ciò che canti,
mi ami? Ti importa di me?
Ipnotizzato dai tuoi occhi
anche se qualcosa mi dice di stare attento.
Niente conosco
il tuo canto mi porta alla disperazione
quando mi giro per abbracciarti
sono solo, e tu non sei qui

FOODNOTE
English translation (from web)
There were two fair ones
sheltered by pillovaara hill
I
in a beautiful birch wood
in the soft grass
in a beautiful birch wood
in the soft grass
Soon we’ll have to part
hearts full of sweet sorrow
Soon we’ll have to part
hearts full of sweet sorrow
to go our seperate ways
between two loves
to go our seperate ways
between two loves
1) collinetta tondeggiante nei dintorni di Kuhmo nella regione Kainuu, Finlandia

Niiv’s Cauldron in Reflexions 2018
In the remix the text has been modified as well as the whole arrangement to follow the lines of “Wytches brew”, a song already published in World of Omnia, 2009.
Nel remix il testo è stato modificato così come tutto l’arrangiamento per seguire la falsariga di “Wytches brew”, brano già pubblicato in World of Omnia, 2009.


(Spoken)
“Oli kaksi kaunokaista
pienen piilovaaran (1) päässä”
I x2
Double double toil and trouble
Fire burn and cauldron bubble (2)
Double double trouble you
Bubble in a witches’ brew
II
Double double toil and trouble
Like a hell-broth boil and bubble
Double double trouble you
Bubble in a witches’ brew
chorus
Kara Kia Yekeh Yekeh
Djono Mako Yerua
III (x2)
“Koreassa koivikossa
Heleässä heinikossa
Koreassa koivikossa
Heleässä heinikossa
Kotihinsa kumpainenkin
Kahen rakkahan välillä
Kotihinsa kumpainenkin
Kahen rakkahan välillä
IV
Jo meistä ero tulevi
poieslähtö lohtullinen
Jo meistä ero tulevi
poieslähtö lohtullinen”
[chorus: Babu Bawu Kere Yekeh
Babu Bawu Yerua]
V
(Steve Sic)
I don’t know just what you’re singing
do you love me, do you care?
mesmerized within your eyes
yet something tells me to beware
I don’t know anything
your song it drives me to despair
when I turn around to hold you
I’m alone, you’re not there

Traduzione italiano Cattia Salto
Parlato
C’erano due bionde creature
nella collina delle fate
I
Su, raddoppiatevi, fatica e doglia
ardi tu, fuoco, calderon gorgoglia. (2)
Su, raddoppiatevi, fatica e doglia
gorgogliate nell’intruglio delle streghe
II
Su, raddoppiatevi, fatica e doglia
come brodaglia infernale bolli e gorgoglia. 
Su, raddoppiati guaio tu
gorgoglia nell’intruglio delle streghe
Coro
Kara Kia Yekeh Yekeh
Djono Mako Yerua
III
In un bellissimo bosco di betulle
sulla morbida erba
In un bellissimo bosco di betulle
sulla morbida erba
presto dovremo separarci
con cuore malinconico
presto dovremo separarci
con cuore malinconico
IV
per prendere la nostra strada
tra due amori
per prendere la nostra strada
tra due amori
[chorus: Babu Bawu Kere Yekeh
Babu Bawu Yerua]
V
(Steve Sic)
Proprio non capisco ciò che canti,
mi ami? Ti importa di me?
Ipnotizzato dai tuoi occhi
anche se qualcosa mi dice di stare attento.
Niente conosco
il tuo canto mi porta alla disperazione
quando mi giro per abbracciarti
sono solo, e tu non sei qui

FOODNOTE
2) from Macbeth the song of the witches [dal Macbeth la canzone delle streghe]

I don’t speak human -Omnia

The Omnia propose a Celtic folk of pagan inspiration (neoceltic paganfolk) active since 1996 with base in the Netherlands, compose music and texts sometimes reworking music and ballads of Celtic tradition
Gli Omnia propongono un folk celtico d’ispirazione pagana (paganfolk neoceltico) attivi dal 1996 con base nei Paesi Bassi, compongono musiche e testi a volte rielaborando musiche e ballate di tradizione celtica 
The Omnia have recreated a mix of the Celtic world and the Native American world to find the song of nature in their soul. The inspiration for the Celtic world comes from the spiritual-mythological themes they deal with in the texts, the use of the flute and the bardic harp, the remaking of some tracks in Gaelic or of the Irish-Breton tradition; the steampunk-tribal fashion instead imitates the Native Americans at the time of the Far West, the use of the drum and the voices sometimes recalls their shamanic chants.
Gli Omnia hanno ricreato un mix di mondo celtico e mondo nativo americano per ritrovare il canto della natura nella loro anima. L’ispirazione al mondo celtico viene per le tematiche spirituali-mitologiche che affrontano nei testi, all’uso del flauto e dell’arpa, al rifacimento di alcuni brani in gaelico o della tradizione irlandese-bretone; il look steampunk-tribale invece imita i nativi americani all’epoca del Far West, l’uso del tamburo e delle voci richiama a volte i loro canti sciamanici.

However, there is a vein of eclecticism (or madness) among the group, for which they are able to compose or rearrange rap, ragge and pop songs just to mention a couple of genres, with a spirit open to play and experimentation. Thus the magical couple Steve Sic and Jenny pulls flashes of medieval music (the hurdy-gurdy and a few words in Latin) from the top hat, a bit of world music (digeridoo and percussion, shamanic chants and mantras) and a lot of Celtic music (primitive)… 
C’è però una vena di eclettismo (o di follia) tra i componenti del gruppo per cui riescono a comporre o a riarrangiare brani rap, ragge e pop tanto per citare un paio di generi, con uno spirito aperto al gioco e alla sperimentazione. Così la magica coppia Steve Sic  e Jenny tira fuori dal cappello a cilindro sprazzi di musica medievale (la ghironda e qualche parola in latino), un po’ di world music per l’uso del digeridoo e delle percussioni, canti sciamanici e mantra e tanta musica celtica (primitiva)…


I
(Steve Sic)
Deep within the shadows,
I’m the hungry wolf you fear
But I can see that you’re
the only evil creature here
(Jenny)
Before you came
we lived in peace
but you brought us death
(together)
I sing my pain up to the moon
but it’s a waste of breath.
Chorus
Because I don’t speak human
You can’t understand a word I’m saying
I don’t speak human
You can’t understand a word I’m saying
II
(Steve Sic)
Upon a wing, a flying thing,
to you I seem so small
But I look down on what you’ve done,
my raven’s eye sees all
(Jenny)
You people like a cancer grow,
destroying all you see
(together)
and 7 billion (1) mutant monkeys (2),
won’t listen to me
III
(Steve Sic)
I won’t run this human race,
your war is not for me
I hear the voices from the wild (3),
they taught me how to see
(Jenny)
It’s us who are the strangers here
and we don’t own the land
(together)
My words they fall upon deaf ears,
cause no-one understands
IV
(Steve Sic)
Now you tell me that i’m wrong
and animals don’t feel
you say the earth is not alive
and only we are real
(Jenny)
You try to tell me to behave,
that I must act like you
(together)
But I just stick my fingers in my ears
and say “Fuck you!”
Traduzione italiano Cattia Salto
I
(Steve Sic)
Nel bosco più oscuro
sono il lupo affamato di cui aver paura,
ma capisco che sei tu
la sola creatura malvagia qui;
(Steve Sic)
Prima del vostro arrivo
eravamo in pace,
ma voi ci avete portato morte!
(insieme)
Canto il mio dolore alla luna
eppure è fiato sprecato!
Coro
Perchè non parlo umanese
e voi non capite una parola di quello che dico
Perchè non parlo umanese
e voi non capite una parola di quello che dico
II
(Steve Sic)
Sull’ala in volo,
a voi sembro tanto piccolo
Ma guardo in basso a ciò che avete fatto,
il mio occhio di corvo vede ogni cosa
(Jenny)
Voi gente crescete come un cancro,
distruggete tutto quello che vedete
(insieme)
e 7 bilioni di scimmie mutanti
non mi ascolteranno
III
(Steve Sic)
Non farò a gara con gli umani,
la vostra guerra non fa per me
ascolto le voci dal bosco,
mi hanno insegnato a vedere
(Jenny)
Siamo noi gli estranei qui
e la terra non ci appartiene
(Insieme)
Parlo ai sordi
perchè nessuno capisce
IV
(Steve Sic)
Così mi dici che sbaglio
e gli animali non sentono
dici che la terra non è viva
e solo noi siamo reali.
(Jenny)
Cerchi di dirmi come ci si comporta, 
che devo fare come te,
(Insieme)
ma mi infilo semplicemente le dita nelle orecchie e dico “Affanculo”

NOTE
1) 1 bilione = mille milioni= 1 miliardo; come numero matematico si scrive 109
il bilione si scrive  1012= 1 000 000 000 000 (mille miliardi); Bisogna ricordare che negli Stati Uniti e dal 1974 anche nel Regno Unito il billion è un altro numero, che corrisponde a mille milioni, cioè a un miliardo (109), mentre in gran parte del mondo corrisponde a mille miliardi. All’interno della comunità scientifica di Francia, il termine billion non ha più il vecchio significato di un miliardo ancor oggi attribuito dagli anglosassoni [nda: i quali tuttavia si sono allineati al resto del mondo] ma coincide adesso, per evitare confusione, con quello usato dalla maggior parte delle nazioni mondiali. (da wiki)
2) il genere umano
3) il mondo fatato, spiriti/dei etc (Tag: Omnia)

LINK
https://www.worldofomnia.com/

Peggy O

Three titles for a ballad: Bonny Lass of Fyvie in Scotland, Pretty Peggy of Derby in England and Pretty Peggy-o in America. Francis James Child considers all the “Peggy ballads” (and its variants “Fen (n) ario”) as part of the Trooper and Maid theme
Tre titoli per una ballata: Bonny Lass of Fyvie in Scozia, Pretty Peggy of Derby in Inghilterra e Pretty Peggy-o in America.  Francis James Child ritiene tutte le “ballate di Peggy” (e le sue varianti “Fen(n)ario”) come facenti parte del ramo di Trooper and Maid

Scottish version (La versione scozzese)

American Versions (Le versioni americane)

Widespread in the 60s and 70s of the American folk revival (from Joan Baez to Bob Dylan), the ballad is different, melodically, from the Scottish relative. Joan Baez puts her the title of Fennario: the passage from Fyvie O to Fyvio is evident, which recalls the word fen “swamp, swamp, quagmire”, of Scandinavian origin.
Diffusa negli anni 60-70 del folk revival americano (da Joan Baez a Bob Dylan), la ballata è ben lontana melodicamente dalla parente scozzese. Joan Baez le mette il titolo di Fennario: è evidente il passaggio da Fyvie O a Fyvio che richiama la parola fen “palude, acquitrino, pantano”, di origine scandinava.

Joan Baez, 1962
It is a regimental soldier who tells the story, a bit unclear because it is missing a couple of stanzas, those in which the girl rejects the captain who asks her to marry him (he is not rich enough). The young captain dies (in battle or from displeasure) and the soldier would like to take revenge by putting the country on fire.
E’ il soldato del reggimento a raccontare la storia, peraltro poco chiara perchè mancante di un paio di strofe, quelle in cui  la fanciulla respinge il capitano che le chiede di sposarlo (non è abbastanza ricco). Il giovane capitano muore (in battaglia o per il dispiacere) e il soldato vorrebbe vendicarsi mettendo a ferro e fuoco il paese.


I
As we marched down to Fennario
As we marched down to Fennario,
Our captain fell in love
with a lady like a dove.
They call her by name pretty Peggy-o
II
What will your mother think
pretty Peggy-o? (x2)
What will your mother think
when she hears the guineas clink,
The soldiers all marchin’ before you-o?
III
In a carriage you will ride,
pretty Peggy-o. (x2)
In a carriage you will ride
with your true love by your side,
As fair as any maiden in the are-o.
IV
Come skippin’ down the stair,
pretty Peggy-o. (x2)
Come skippin’ down the stair
combin’ back your yellow hair,
And bid farewell to sweet William-o.
V
Sweet William is dead,
pretty Peggy-o. (x2)
Sweet William is dead,
and he died for a maid,
The fairest maid in the are-o.
VI
If ever I return,
pretty Peggy-o (x2)
If ever I return
all your cities I will burn,
Destroying all the ladies in the are-o.
traduzione italiano di Cattia Salto
I
Mentre marciavamo verso Fennario,
mentre marciavamo verso Fennario,
il capitano si innamorò
di una signora, dolce come una colomba
e tutti la chiamavano la bella Peggy-o.
II
Che penserà vostra madre,
bella Peggy-o?
che penserà vostra madre
quando sentirà tintinnare le mie ghinee
e (vedrà) tutti i soldati marciare davanti a te?
III
Viaggerai in carrozza
bella Peggy-o
Viaggerai in carrozza
con il tuo vero amore accanto
più  bella di tutte le altre  fanciulle nella contea.
IV
Corri giù per le scale,
bella Peggy-o
Corri giù per le scale
pettina all’indietro i tuoi capelli biondi,
dai un ultimo saluto al dolce William-o.
V
Il dolce William è morto,
bella Peggy-o
il dolce William è morto
ed è morto per una fanciulla,
la più bella fanciulla nella contea.
VI
Se mai ritornerò
della Peggy-o
se mai ritornerò
tutte le vostre città brucerò,
e ucciderò tutte le signore della contea.

Grateful Dead live 1977


I
As we rode out to Fennario (x2)
Our captain fell in love
with a lady like a dove
And called her by a name,
pretty Peggy-O.
II
Will you marry me
pretty Peggy-O, (x2)
If you will marry me,
I’ll set your cities free
And free all the ladies in the area-O.
III
I would marry you sweet William-O, (x2)
I would marry you
but your guineas are too few
And I fear my mama would be angry-O.
IV
What would your mama think
pretty Peggy-O, (x2)
What would your mama think
if she heard my guineas clink
Saw me marching at the head of my soldiers.
V
If ever I return
pretty Peggy-O,(x2)
If ever I return
your cities I will burn
Destroy all the ladies in the area-O.
VI
Come steppin’ down the stairs
pretty Peggy-O, (x2)
Come steppin’ down the stairs c
ombin’ back your yellow hair
Bid a last farewell
to your William-O.
VI
Sweet William he is dead
pretty Peggy-O, (x2)
Sweet William he is dead
and he died for a maid
And he’s buried in the Louisiana country-O.
traduzione italiano di Michele Murino
I
Mentre marciavamo verso Fennario,
il capitano si innamorò di una signora
che sembrava una colomba
e tutti la chiamavano
graziosa Peggy-o.
II
Volete sposarmi,
Graziosa Peggy-o?
Volete sposarmi?
Libererò le vostre città
e tutte le donne della contea-o
III
Vi sposerei, dolce William-o
Vi sposerei
Ma le vostre ghinee sono poche
Temo che mia mamma si arrabbierebbe
IV
Che penserebbe vostra madre,
Graziosa Peggy-o?
Che penserebbe vostra madre
se potesse sentire tintinnare le mie ghineee, vedermi marciare alla testa dei miei soldati?
V
Se mai ritornerò,
Graziosa Peggy-o
Se mai ritornerò
brucerò le vostre città
ed ucciderò tutte le donne della contea
VI
Corri giù per le scale,
Graziosa Peggy-o
Corri giù per le scale
pettina all’indietro i tuoi capelli biondi
dai un ultimo saluto
al dolce William-o
VI
Dolce William è morto,
Graziosa Peggy-o
dolce William è morto
ed è morto per una fanciulla
lo hanno seppellito nella contea della Louisiana

Caprice in Kywitt! Kywitt! 2008


I
As we marched down to faneri-o
As we marched down to faneri-o
Our captain fell n love
with a lady like a dove
And they called her name,
pretty peggy-o
II
Come a runnin’ down the stairs, p
retty peggy-o
Come a runnin’ down the stairs,
pretty peggy-o
Come a runnin’ down the stairs,
combin’ back your yellow hair
You’re the prettiest little girl i’ve ever seen-o
III
What will your mother say,
pretry peggy-o?
What will your mother say,
pretty peggy-o?
What will your mother say,
when she finds you’ve gone away
To places far and strange to faneri-o?
IV
If ever i return,
pretty peggy-o
If ever i return,
pretty peggy-o
If ever i return,
all your cities i will burn
Destroying all the ladies in the ar-e-o
Destroying all the ladies in the ar-e-o
traduzione italiano Cattia Salto
I
Mentre marciavamo verso Fennario,
mentre marciavamo verso Fennario,
il capitano si innamorò
di una signora, dolce come una colomba
e tutti la chiamavano
la bella Peggy-o.
II
Corri giù per le scale,
bella Peggy-o
Corri giù per le scale
bella Peggy-o
Corri giù per le scale
pettina all’indietro i tuoi capelli biondi,
sei la più bella fanciulla che io abbia mai visto
III
Che penserà vostra madre,
bella Peggy-o?
che penserà vostra madre
bella Peggy-o
che penserà vostra madre
quando saprà che sei partita
per le lontane lande sperdute di Fennario?
IV
Se mai ritornerò,
bella Peggy-o
Se mai ritornerò
bella Peggy-o
Se mai ritornerò,
brucerò le vostre città
ed ucciderò tutte le donne della contea
ed ucciderò tutte le donne della contea

LINK
http://www.lizlyle.lofgrens.org/RmOlSngs/RTOS-PrettyPeggy.html https://thesession.org/tunes/10943 http://www.maggiesfarm.it/ttt954.htm
http://www.maggiesfarm.eu/testiP/prettypeggy-o.htm

“Monday, Tuesday” the tale of Lusmore

In Thomas C. Croker’s book “Tales of Fairies and Irish Traditions” the legend of Knockgrafton is told about a man with a huge hump called Lusmore (for the digital’s twig he always wore on his hat). One night that he had fallen asleep inside a ditch, he was awakened by a strange music, which was repeated over and over again, they were the fairies humming “Monday, Tuesday” (in Irish Gaelic: Da Luan, Da Mort) and for how much they could harmonize the melody, they always repeated the same two words; so taking advantage of a break in the choir Lusmore added “.. and Wednesday” (Augus da cadine)
Nel libro di Thomas C. Croker ” Racconti di Fate e Tradizioni Irlandesi” si racconta la leggenda di Knockgrafton su di un uomo dall’enorme gobba soprannominato Lusmore (per il ramoscello di digitale che portava sempre sul cappello). Una notte che si era addormentato dentro ad un fosso, venne svegliato da una strana musica, che si ripeteva in continuazione, erano le fate che canticchiavano “Lunedì, Martedì” (in gaelico irlandese Da Luan, da Mort) e per quanto armonizzassero la melodia, ripetevano sempre le stesse due parole; così approfittando di una pausa nel coro Lusmore aggiunse “.. e mercoledì” (Augus da cadine)

To the fairies the addition was very pleasing and they celebrated with Lusmore in the middle of the magical ring, not only, truck by the good heart of the man, with a spell they took off him the hump!
Alla fate l’aggiunta piacque molto e festeggiarono con Lusmore al centro del cerchio fatato, non solo, colpiti dal buon cuore dell’uomo, con un incantesimo gli levarono la gobba!

Monday, Tuesday

Music by Anton Brejestovski;
Lyrics by traditional
Caprice
in Kywitt! Kywitt! 2008

LINK
https://folkli.com/lusmore-the-hunchback-a-local-legend-of-knockgrafton
https://altalenadeglispiriti.blogfree.net/?t=5034008

Our Goodman: Three (Four) Drunken Nights, Cabbage head

Vladan Nikolic

Our Goodman, The Goodman, The Gudeman, The Traveler

American version
Four (Three) Nights Drunk, Four (Five) Drunken Nights,
Old Cuckold, Cabbage Head 
Drunkard’s Special

Seven Drunken nights (irish version)
Peigín agus Peadar (irish gaelic version)

Le repliche di Marion (italian version)

The ballad “Our Goodman” is usually performed in a humorous way, presenting a burlesque conversation between husband and wife, with the female voice in falsetto (or the female voice singing how a man who imitates a woman would sing ). In the America of the 20s the ballad, which followed the emigrants of the British Isles, became popular among African-American musicians, especially in the New Orleans scene, among the titles “Cabbage Head Blues”, “Drunkard’s Special” “Three Nights Drunk “. There is no lack of jazz, R&B, rockabilly, country versions, but here I want to take a brief look at the folk versions in old style, bluegrass
“Our Goodman” di solito viene eseguito in modo umoristico, presentando un siparietto di botta e risposta tra marito-moglie, con la voce femminile in falsetto (o la voce femminile che canta come canterebbe un uomo che imita la voce di una donna). Nell’America degli anni 20 la ballata, arrivata al seguito degli emigranti delle Isole Britanniche, è diventata popolare tra i musicisti afro-americani in particolare della scena di New Orleans, tra i titoli “Cabbage Head Blues”, “Drunkard’s Special” “Three Nights Drunk”. Non mancano versioni jazz, R&B, rockabilly, country, ma in questa sede voglio fare una breve disamina sulle versioni folk in old style, bluegrass

Peter Seeger – My Good Man

The Blue Ridge Buddies, Estil Ball, Orna Ball & Blair Reedy – Three Nights Drunk in Old Time Music from Mike Seeger’s Collection, 1952-1967

Kristin Hersh -Three Nights Drunk

Hamper Mcbee “Cabbage head”, Three nights drunk

An exemplary version is that of Emma Dusenbury of Mena, Arkansas who is very close to the English version of 1760 (broadside): the action takes place in a single night and the wife’s visitors are three, all in bed. The song is sung as a cumulative song to witness a plausible oral tradition as a cumulative song
Una versione esemplare è quella di Emma Dusenbury di Mena, nell’Arkansas che è molto vicina alla versione inglese del 1760: l’azione si svolge in un unica notte e i visitatori della moglie sono tre, tutti nel letto. La canzone è cantata come canzone cumulativa a testimoniare una plausibile tradizione orale come canzone cumulativa
lyrics

LINK
https://blogs.loc.gov/folklife/2018/09/mustache-on-a-cabbage-head-three-centuries-experience-with-our-goodman/
http://www.bluegrassmessengers.com/42-our-goodman-.aspx
http://bluegrassmessengers.com/us–canada-versions-274-our-goodman.aspx
https://en.wikisource.org/wiki/Four_Nights_Drunk_(American_version)
http://www.steveterrellmusic.com/2014/08/mustache-on-cabbage-music-history-lesson.html
http://research.culturalequity.org/rc-b2/get-audio-detailed-recording.do?recordingId=4547
http://eachstorytold.com/2018/09/14/four-nights-drunk-lyrics-sung-by-frank-proffitt-jr-circa-1980-nc-visiting-artist-performance-song-brought-over-from-british-isles/
https://www.loc.gov/item/afc9999005.6565/

http://bluegrassmessengers.com/the-jealous-hearted-husband–dusenberry-ar-1959.aspx

Peigín agus Peadar

Vladan Nikolic

Our Goodman, The Goodman, The Gudeman, The Traveler

American version
Four (Three) Nights Drunk, Four (Five) Drunken Nights,
Old Cuckold, Cabbage Head 
Drunkard’s Special

Seven Drunken nights (irish version)
Peigín agus Peadar (irish gaelic version)

Le repliche di Marion (italian version)

This is the Irish Gaelic version of the comic ballad “Our Goodman” released in Ireland as “Seven Drunken Nights
It is Joe Heaney who reconnects the ballad to an Irish story in which a laborer, returning home after spending twenty years working at a rich farm, finds his wife in bed with a bearded guy (whom his wife claims to be their little son who became an adult!).
E’ la versione in gaelico irlandese della ballata comica “Our Goodman” diffusa in Irlanda con il titolo “Seven Drunken Nights”
E’ Joe Heaney a ricollegare la ballata ad una storiella irlandese in cui un bracciante, ritornato a casa dopo vent’anni passati a lavorare presso una ricca fattoria, trova la moglie a letto con un tizio con tanto di barba (che la moglie sostiene essere il loro figlioletto diventato adulto!).

Colm Keane  sings “A Pheigí na gCarad (Our Goodman)” AFC 2004/004 recorded by Alan Lomax 

Dervish – Peigín mo Chroí live, Playing with Fire 1996

A Pheigin mo chara is a Pheigin mo chroi
Ce he an fear fada ud timpeall an ti
O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheigin mo chroi

A Pheadar mo chara is a Pheadar mo chroi
Sin e do mhaicin nach bhfaca tu riamh
O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheadar mo chroi

Shuil mise thoir agus shuil mise thiar
Is feasog ar leanbh ni fhaca me riamh
O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheigin mo chroi

A Pheadar mo chara is a Pheadar mo chroi
Eirigh do sheasamh ‘gus reitigh greim bia
O ho a Pheadar mo chroi
A Pheigin mo chara is a Pheigin mo chroi
Nil ins an teach ach aon greim mine bui
O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheigin mo chroi

A Pheadar mo chara is a Pheadar mo chroi
In iochtar mo mhala ta caca mine bui
O ho a Pheadar mo chroi
A Pheigin mo chara is a Pheigin mo chroi
Ta an caca seo ro fada nil in aon chaoi bui
O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheigin mo chroi

‘S a Pheadar mo chara, suifimis sios
Na fagfas an baile chomh ‘s mhairfeas me riamh
O ho a Pheadar mo chroi
A Pheigin mo chara is a Pheigin mo chroi
Ce he an fear fada timpeall an ti

O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheigin
O ho o hi ho ha O hi ho, a Pheigin
O ho o hi ho ha O hi ho, a ghra geal mo chroi


I
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
Who is that tall strange man?
O ho o hi ho ha
O hi ho, oh Peggy, my heart
II
Peter, my friend, and Peter, my heart
That is your baby (1) whom you never saw 
O ho o hi ho ha
O hi ho, oh Peter, my heart

III
I walked east and I walked west
But a beard on a baby
I have never before seen
IV
Peter, my friend, and Peter, my heart
Rise up now and prepare some food
O ho Peter, my heart
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
I have not a grain of yellow meal in the house
V
Peter, my friend, and Peter, my heart
In the bottom of my bag
there is a yellow meal cake (2)
O ho Peter, my heart
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
This cake you have is full of golden guineas (3)
VI
Peter, my friend we will sit down
I’ll never leave home again for as long as I live
O ho Peter, my heart
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
Who is that tall strange man?
Traduzione italiano Cattia Salto
I
Rita amore mio, Rita cuore mio
chi è quell’uomo barbuto alto e sconosciuto?
O ho o hi ho ha
O hi ho, oh Rita, cuore mio
II
Piero amore mio, Piero cuore mio
è tuo figlio che non hai mai visto
O ho o hi ho ha
O hi ho, oh Piero cuore mio
III
Sono stato a Est e a Ovest
ma una barba su un bambino
non l’ho mai vista prima
IV
Piero amore mio, Piero cuore mio
alzati ora e prepara del cibo
oh Piero cuore mio
Rita amore mio, Rita cuore mio
non c’è un granello di farina nella casa
V
Piero amore mio, Piero cuore mio
nel fondo della mia sacca
c’è una torta di meliga
oh Piero cuore mio
Rita amore mio, Rita cuore mio
questa torta che hai è piena di sovrane d’oro
VI
Piero amore mio, ci sistemeremo
non  partirò mai più finchè avrò vita
oh Piero cuore mio
Rita amore mio, Rita cuore mio
chi è quell’uomo barbuto alto e sconosciuto?

NOTE
1) the story has a background (cf): Peter left twenty years earlier to go to work as a farm laborer and by seven years in seven years has always renewed his employment contract until one day he decides to return home. The owners of the farm then ask him if he prefers to receive compensation for his work or if he prefers to receive three valuable tips. He chooses the advices (which will save his life on the return journey). When he left twenty years before his wife was already waiting for a child who obviously is now a man
la storia ha un antefatto (vedi): Piero è partito vent’anni prima per andare a lavorare come bracciante in una fattoria e di sette anni in sette anni ha sempre rinnovato il contratto di lavoro finchè un bel giorno decide di ritornare a casa. I proprietari della fattoria allora gli chiedono se preferisce ricevere il compenso per il lavoro svolto o se in alternativa preferisce ricevere tre preziosi consigli. L’uomo sceglie i consigli (che gli salveranno la vita nel viaggio di ritorno). Quando è partito vent’anni prima la moglie era già in attesa di un bambino che ovviamente vent’anni dopo è diventato un uomo
2) The farmer’s wife had prepared two sweets for Peter, one to take home to his wife and the other to eat during the trip
La moglie del fattore aveva preparato a Piero due dolci, uno da portare a casa alla moglie e l’altro da mangiare durante il viaggio
3) In the second cake there was all the compensation for the 21 years of work done by Peter
Nella seconda torta c’era tutto il compenso per i 21 anni di lavoro svolto da Piero

Teada in Téada 2003

A Pheigín na gcarad ‘s a Pheigín mo chroí
Cé hé an fear fada údan sínte leat síos?
Curfá: Ó a hó, ó a hó Ó a hó, a stóirín mo chroí

A Pheadair na gcarad ‘s a Pheadair mo chroí
Sin é do leanbh nach bhfaca tú riamh
Ó shiúil mise thoir agus shiúil mise thiar
Ach féasóg ar leanbh ní fhaca mé riamh

A Pheigín na gcarad ‘s a Pheigín mo chroí
Éirigh i do sheasamh ‘gus réitigh greim bídh
A Pheadair na gcarad ‘s a Pheadair mo chroí
Níl ins an teach agam greim mine buí

A Pheigín na gcarad ‘s a Pheigín mo chroí
In íochtar mo mhála tá cáca mine buí

‘S a Pheigín ‘s a mhaicín suífidh muid síos
Ní fhágfad an baile chúns mhairfeas mé arís


I
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
Who is that tall man stretched alongside you?
Chorus : Oh a ho, oh a ho Oh a ho,
my love, oh love of my heart
II
Peter, my friend, and Peter, my heart
That is your baby (1) whom you never saw 
I walked east and I walked west
But a beard on a baby
I have never before seen
III
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
Rise up now and prepare some food
Peter, my friend, and Peter, my heart
I have not a grain of yellow meal in the house
IV
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
In the bottom of my bag
there is a yellow meal cake (2)
V
Peggy, my friend, and Peggy, my heart
I’ll never leave home again for as long as I live
Traduzione italiano Cattia Salto
I
Rita amore mio, Rita cuore mio
chi è quell’uomo alto disteso accanto a te?
Coro Oh a ho, oh a ho Oh a ho,
amore mio, oh amore del mio cuore
II
Piero amore mio, Piero cuore mio
è tuo figlio che non hai mai visto
Sono stato a Est e a Ovest
ma una barba su un bambino
non l’ho mai vista prima
III
Rita amore mio, Rita cuore mio
alzati ora e prepara del cibo
Piero amore mio, Piero cuore mio
non c’è un granello di farina nella casa
IV
Rita amore mio, Rita cuore mio
nel fondo della mia sacca
c’è una torta di meliga
V
Piero amore mio, Piero cuore mio
non  partirò mai più finchè avrò vita

LINK
https://songsinirish.com/peigins-peadar-teada-lyrics/
http://www.celticlyricscorner.net/teada/peigins.htm
http://www.celticlyricscorner.net/dervish/peigin.htm
https://www.joeheaney.org/en/peigin-agus-peadar/

https://mudcat.org/thread.cfm?threadid=18132
https://terreceltiche.altervista.org/seven-drunken-nights/

Sadhbh Ní Bhruinnealla (“Will You Come Home With Me?”)

Galway Hooker by Derek Biddulph

This old-style Irish Gaelic song was brought to Terre Celtiche by Stephen Salzano who writes in his post “This song is about a boatman who sails frequently between the two remote isles of Inis Ge off the West Coast of Ireland in County Mayo to Galway, and is besotted with a fair maiden. He wishes his love and ‘little treasure’ (a stóirín) her to elope with him. ” (from here)
Questo canto in gaelico irlandese nel vecchio stile è stato portato in Terre Celtiche da Stephen Salzano che scrive ” Questo canto narra di un barcaiolo che naviga frequentemente tra le due lontane isole di Inis Ge al largo della costa occidentale dell’Irlanda, nella contea Mayo e Galway e si è infatuato di una bella fanciulla. Desidera che il suo amore e “piccolo tesoro” (a stóirín) fugga con lui” (tradotto da qui)

Liam O Maonlai – The Highland Session 2012

Mike O’Laughlin at the Irish Roots Cafe, from the album: “Irish Song: Traditional and Sean Nós”

Lasairfhíona Ní Chonaola

I
Ní iarrfainn bó spré le Sadhbh (1) Ní Bhruinnealla,
Ach Baile Inis Gé (2) is cead éalú ar choinníní.
Óra a Shadhbh, a Shadhbh Ní Bhruinnealla,
A chuisle is a stóirín, [Tabhair dom do lámhín] éalaigh is imigh liom.
II
Máistir báid mhóir (3) mé a’ gabháil ród na Gaillimhe,
D’fhliuchfainn naoi bhfód is ní thóigfinn aon fharraige. (4)
III
“Máistir báid mhóir go deo ní ghlacfad,
Nuair a fhaigheann siad an chóir ‘sé is dóichí nach bhfanann siad.”
IV
Níl falach i gcabhail ar Shadhbh Ní Bhruinnealla,
Ach seanchóitín donn gan cabhail gan muinchille.
V
Mhionnóinn naoi n-uaire ar leabhar mór an Bhairéadaigh
Nach scarfainn go deo le Sadhbh Ní Bhruinnealla.
VI
Fear maith i mbád mé togha fear iomraimh,
Fear sluaisid’ is láí ar dhá cheann an iomaire.
VII
Nuair a théimse ‘un an chomhra ag comhaireamh an airgid
Bíonn an iníon is an bhean is iad caillte le gean orm.
VIII
Nuair a thiocfas lá breá ‘gus an ghaoth ón bhfarraige
Tabharfaidh mé Sadhbh liom go céibh na Gaillimhe.
IX
Óra a Shadhbh, a Shadhbh Ní Bhruinnealla,
A chuisle is a stóirín, ba rí-mhaith dhuit mise agat!

 


I
I would ask no dowry for Sadhbh Ní Bhruinnealla (1),
but the village of Inishkea (2) and a permit to hunt rabbits.
Óra, Sadhbh, Sadhbh Ní Bhruinnealla,
My heart’s beloved, [Give me your wee hand] elope and leave with me.
II
I’m the master of a hooker (3) on the way to Galway,
I’d wet nine sods of turf but would not take any water in. (4)
Óra, Sadhbh
III
The master of a hooker I’d never accept,
when the wind is favourable they are not inclined to stay. (5)
Óra, Sadhbh ..

IV
Sadhbh is not wearing a stitch on her body,
except an old brown coat without bodice or sleeve.
Óra, Sadhbh..
V
I’d swear nine times on Barrett’s book
that I’d never part with Sadhbh Ní Bhruinnealla.
Óra, Sadhbh ..
VI
I’m a good boatman, a fine oarsman,
skillful with shovel or loy
on either end of the ridge (6).
Óra, Sadhbh
VII
When I go to the chest to count the money,
the daughter and her mother are overcome with fondness for me.
Óra, Sadhbh ..
VIII
When a fine day comes and the wind is from the sea,
I’ll take Sadhbh with me to the pier in Galway.
Óra, Sadhbh ..
IX
Óra, Sadhbh, Sadhbh Ní Bhruinnealla,
my heart’s beloved, you would do right well to have me!

Traduzione italiano Cattia Salto
I
Non chiederei la dote per Sabha figlia di Bhruinnealla
ma il villaggio di Inishkea e la licenza di cacciare i conigli.
Salve Sabha, Sabha figlia di Bhruinnealla
amata dal mio cuore, [dammi la tua manina,] fuggi e vieni via con me
II
Sono il padrone di una barca a vela diretta a Galway
si bagnerebbero solo nove zolle di torba e non imbarcherei mai acqua di mare
Salve Sabha
III
“Il padrone di una barca a vela non lo accetterei mai, quando il vento è favorevole non sono inclini a restare”
Salve Sabha..
IV
Sabha non indossa abiti su misura
tranne un vecchio camice marrone senza corpetto e maniche
Salve Sabha..
V
Giurerei nove volte sul libro di Barrett
che non mi separerò mai da Sabha figlia di Bhruinnealla
Salve Sabha
VI
Sono un bravo barcaiolo, un ottimo rematore
abile con badile e vanga
su entrambi i lati della porca
Salve Sabha..
VII
Quando vado alla cassa a contare il denaro,
la figlia e sua madre mi vogliono un mucchio di bene
Salve Sabha
VIII
Quando verrà un bel giorno e il vento arriverà dal mare
porterò Sabha con me al porto di Galway
Salve Sabha
VIII
Salve Sabha, Sabha figlia di Bhruinnealla
amata dal mio cuore, faresti un buon affare ad avermi

FOOTNOTE by Stephen Salzano
1) The name Sadhbh is a girl’s name of Irish origin meaning “sweet, goodness”. Sadhbh was the name of several real and legendary Irish princesses, including the daughters of Conn of the Hundred Battles, of Queen Medb of Connacht, and of King Brian Boru. It’s also written Sabha. One of the most authentic Irish names for girls, it is also unfortunately one of the most difficult to export.( https://nameberry.com/babyname/Sadhbh)
Sadhbh è un nome femminile di origine irlandese che significa “dolcezza, bontà”. Sadhbh fu il nome di diverse principesse irlandesi, vere e leggendarie, tra cui le figlie di Conn delle Cento Battaglie, della regina Medb delConnacht e del re Brian Boru. Si scrive anche come Sabha. Uno dei nomi irlandesi più originari ma anche uno dei più difficili da reasmettere.
Sadhbh is a popular Irish girls name but is pronounced as S – eye – v. But in the song it is pronounced as ‘how’. This is because in Connmara, Sadhbh is pronounced as Sow. The name changes from Sadhbh to ‘ a Shadhbh’ in all but the very first line, as this is the common way that the Irish people address familiar friends and family and ‘Sh’ is caused by the Irish language mutation (lenition) of the start of words.  Finally, the S becomes silent with the lenition.
Sadhbh è un nome popolare per le ragazze irlandesi che si pronuncia  S – eye – v. Ma nella canzone è pronunciato come “how”. Questo perché nel Connmara, Sadhbh si pronuncia come “Sow”. Il nome cambia da Sadhbh a ‘a Shadhbh’ tranne che nel primo verso, poiché questo è il modo comune in cui gli irlandesi si rivolgono agli amici e parenti e ‘Sh’ è causato dalla mutazione in lingua irlandese (lenizione) dell’inizio di parole. Alla fine, la S diventa silenziosa con la lenizione.
2) The islands of Inis Gé or ‘Inishkea’ (North and South) are part of County Mayo, off the West Coast of Ireland, and are now uninhabited. The name means ‘Goose Islands’. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Inishkea_Islands ) This article says there is evidence of habitation from at least 5,000 years ago, pure white sandy beaches and crystal clear water, it was home to fishermen and pirates, and escaped the ravishes of the potato blight on the mainland due to the prevailing winds largely keeping the blight away from Inis Gé 
Le isole di Inis Gé o “Inishkea” (nord e sud) fanno parte della contea di Mayo, al largo della costa occidentale d’Irlanda, e ora sono disabitate. Il nome significa “Isole dell’oca”. https://en.wikipedia.org/wiki/Inishkea_Islands. Questo articolo dice che ci sono resti di insediamenti risalenti ad almeno 5.000 anni fa, spiagge di sabbia bianca e acqua pura e cristallina, fu la patria di pescatori e pirati e sfuggì alla pestilenza della malattia delle patate  sulla terraferma a causa dei venti predominanti che mantennero il morbo lontano da Inis Gé!
3) ‘Bád Mór’ – a Galway hooker; a large boat for transporting cargo including the turf, which was used for fuel – (presumably scarce on the islands), from the mainland to the islands, and then limestone, wood, and livestock, wood, potatoes, fish etc. on the way back; through the seas of Galway Bay to Galway: “a’ gabháil ród na Gaillimhe”, as referred to in the song; the largest in its class; to own one was to mean you had status in the community “is Máistir báid mhóir mé “; the roads in Connemara were only few and only fit for donkey and mule carts in those days, so these boats were relied on for transportation of all kinds of cargoe along the coast and to the islands; they slept and cooked in the hold of these boats under the deck, with access through a hatch which acted as a chimney
una grande barca per il trasporto merci tra cui la torba, che è stata utilizzata come combustibile- (presumibilmente carente sulle isole), dalla terraferma alle isole, e poi calcare, legno e bestiame, legno, patate, pesce ecc. sulla via del ritorno; attraverso i mari della baia di Galway fino a Galway: “a’ gabháil ród na Gaillimhe “, come indicato nella canzone; il più grande della sua categoria; possederne una significava avere uno status nella comunità “is Máistir báid mhóir mé”; in quei giorni le strade in Connemara erano poche e adatte solo al transito di asini e carretti a mulo, quindi queste barche erano affidabili per il trasporto di ogni tipo di merce lungo la costa e verso le isole; si dormiva e cucinava nella stiva di queste barche sotto il ponte, con accesso attraverso una botola che fungeva da camino;
4) the line in the song probably means, while some of my sods of turf may get wet (only nine, a tiny amount – ‘D’fhliuchfainn naoi bhfód’), the boat is of a sound construction, seaworthy, and watertight to seawater, meaning its a really great boat that he has (ní thóigfinn aon fharraige) ! so perhaps he is boasting of how good his boat is to Sadhbh, and that he is an important person higher in status than others like tradesmen and fishermen, and presumably wealthy; he has a chest of money right? (Nuair a théimse ‘un an chomhra ag comhaireamh an airgid).
il verso della canzone probabilmente significa “mentre alcune delle mie zolle di torba possono bagnarsi (solo nove, una piccola quantità – ‘D’fhliuchfainn naoi bhfód’)”, la barca ha una costruzione solida, idonea alla navigazione e impermeabile all’acqua di mare, nel senso che è il proprietario di una grande barca (ní thóigfinn aon fharraige)! quindi forse si sta vantando con Sadhbh di quanto sia bella la sua barca e di essere una persona importante di più alto grado rispetto agli altri commercianti e pescatori, e presumibilmente ricco; ha una mucchio di soldi vero? ((Nuair a théimse ‘un an chomhra ag comhaireamh an airgid).
NOTE Cattia Salto
5) Joe Heaney translates “When they get what they want they likely won’t stay!”
6) se non ho capito male la traduzione iomair= ridge of land, rig

Sadhbh Ní Bhruinnealla is an old sean-nós song attributed to Labhrás Mac Con Raoi from Mace Head, Co. Mayo, a boatman who ranged the coasts of Mayo and Galway. He is said to have composed it between 1815 and 1821, and the woman in the song is said to have been from Inishkea, Co. Mayo. It is often called “Sadhbh Ní Mhuinghile.”
(https://songsinirish.com/sadhbh-ni-bhruinneallaigh-lyrics/)
Sadhbh Ní Bhruinnealla è una vecchia canzone in sean-nós attribuita a Labhrás Mac Con Raoi da Mace Head, Co. Mayo, un barcaiolo che bazzicava le coste di Mayo e Galway. Si dice che l’abbia composta tra il 1815 e il 1821 e che la donna nella canzone fosse originaria di Inishkea, nella contea di Mayo. Viene spesso chiamata “Sadhbh Ní Mhuinghile”. 

The melody is similar to “Pheigin Mo Chroi” (Peigín is Peadar)
La melodia richiama “Pheigin Mo Chroi” (Peigín is Peadar)

LINK
https://celticandhistoryobsessions.music.blog/2019/08/24/sadhbh-ni-bhruinnealla/
https://songsinirish.com/sadhbh-ni-bhruinneallaigh-lyrics/
https://www.joeheaney.org/en/sadhbh-ni-bhruinniligh/

https://www.itma.ie/digital-library/score/claisceadal-2
https://podcasts.apple.com/ug/podcast/sadhbh-ni-bhruinneallaigh-mayo-boatmans-love/id269126035?i=1000087765133

https://www.irishtimes.com/life-and-style/people/the-lost-world-of-the-galway-hooker-1.2655097
https://www.reportage.co.uk/featured-stories/huiceir-na-gallimhe-the-galway-hooker/

Courting is a pleasure/Farewell to Ballymoney

“Farewell Ballymoney” (Roud number 454) in Sam Henry’s Songs of the People called also “Handsome Molly”, “Courting is a Pleasure”, is a variant of a song widespread in the north Ireland called, “Going to Mass (or church) last Sunday”, found in tradition most frequently in the North of America (see  the old-time country song “Handsome Molly”).
“Farewell Ballymoney” in Songs of the People (Sam Henry) intitolata anche “Handsome Molly”, “Courting is a Pleasure”, è la variante di una canzone diffusa in tutto il Nord Irlanda dal titolo “Going to Mass last Sunday”, trovata più frequentemente nella tradizione del Nord America. 

Jarlath Henderson in  Hearts Broken, Heads Turned, 2016 


I
Courting is a pleasure
Between my love and I;
And it’s down in yonder valley
I’ll meet her by and by.
II
It’s down in yonder valley
She is my heart’s delight:
“It’s with you, lovely Molly,
I will stay till broad daylight.”
III
Going to church on Sunday,
My love she passed me by
and I knew her mind was altered
By the roving of her eye.
IV
I knew her mind was altered
by a lad of high degree:
“Oh Molly, lovely Molly,
Your looks have wounded me.”
V
I then took out a bottle 
that I helded in my hand
Saying, “here is a glass dear Molly,
For our courtship is at an end.

VI
“So here is a glass dear Molly,
drink the bottle dry for me.
for there are ten guineas wagered,
That married we ne’er be.”
VI
Never court a wee girl 
With a dark and a roving eye,
just you kiss her and embrace her
never tell her the reason why.
VII
Just kiss her and embrace her
Till you cause your heart to yield;
For a faint-hearted soldier
never gain a battlefield.”
VIII
Oh farewell Ballymoney
and to County Antrim too,
Likewise farewell dear Molly
I’ll bade you a fond adieu;
IX
America lies far away,
across the ocean blue,
I am bound for there dear Molly
and again I’ll never see you
Traduzione italiano Cattia Salto
I
Amoreggiare è un piacere
tra il mio amore e me
e in quella valle lontana
la incontrerò tra poco
II
E’ in quella valle lontana
lei è la delizia del mio cuore
“Con te Molly cara
starei fino al farsi del giorno”
III
Mentre andavo in chiesa la domenica
il mio amore mi passò accanto
e seppi che aveva cambiato idea
dal suo sguardo vago
IV
Seppi che aveva cambiato idea
per un ragazzo di alto livello
“O Molly, cara Molly
 i tuoi sguardi mi hanno assassinato”
V
Allora tirai fuori una bottiglia
che tenevo in mano
dicendo ” Ecco un brindisi Molly cara
perchè il nostro amore è finito”
VI
“Così ecco un brindisi Molly cara
svuota la bottiglia per me
perchè ci sono 10 ghinee scommesse
che non saremo mai sposati”
VI
Non corteggiare mai una ragazzina
con gli occhi neri e inquieti;
ma baciala solo e abbracciala
senza mai dirle il motivo
VII
Baciala solo e abbracciala
fino a che ti regge il cuore
perchè un soldato dal cuore debole
non conquisterà mai un campo di battaglia”
VIII
Addio Ballymoney
e anche addio alla contea di Antrim,
come pure addio a te Molly cara
ti saluto con un addio appassionato
IX
L’America è lontana
oltre l’oceano profondo
là sono diretto Molly cara
e non ti rivedrò mai più

LINK
https://mudcat.org/thread.cfm?threadid=51900
https://mudcat.org/thread.cfm?threadid=138481
https://mainlynorfolk.info/watersons/songs/meetingisapleasure.html
http://www.traditionalmusic.co.uk/folk-song-lyrics/Courting_is_a_Pleasure(Lovely_Molly).htm
http://www.evergreentrad.com/down-in-yonder-valley/
https://www.itma.ie/inishowen/song/going_to_mass_last_sunday_charlie_mcgonigle
https://www.itma.ie/inishowen/song/going_to_mass_last_sunday_denis_mcdaid
https://archive.comhaltas.ie/compositions/61
http://www.folklorist.org/song/Farewell_Ballymoney_(Loving_Hannah%3B_Lovely_Molly)
https://songoftheisles.com/2013/09/06/going-to-mass-last-sunday/
http://songbook1.tripod.com/goingtomasslastsunday.htm

Sweet Lemeney

Among the traditional celebrations in the midsummer this song of the aubade that the young men addressed to their sweethearts in the early hours of the Leman day, that is the midsummer day, which marked the period in which weddings were combined; in all probability the song was associated with the blueberry feast and was originally supposed to be the song of women.
Tra i festeggiamenti tradizionali di mezz’estate questo canto dell’aubade che i giovanotti rivolgevano alle loro innamorate nelle prime ore del leman day, cioè il giorno di mezz’estate che segnava il periodo in cui si combinavano i matrimoni; con buona probabilità la canzone era associata alla festa del mirtillo e in origine doveva essere il canto delle donne.

BILBERRY SUNDAY
[LA DOMENICA DEL MIRTILL]

It was celebrated mostly in July, when blueberry berries ripen or in August, often combined with the Celtic festival of Lughnasa. Boys and young girls went to the moors from morning to evening gathering blueberries and making friends, it was therefore a celebration dedicated to courtship and combining marriages. At the end of the day, the marriageable women would have prepared a cake with the collected blueberries, to give as a present for the next party, to the boy they were in love with.
Si celebrava per lo più a luglio, quando maturano le bacche del mirtillo o ad Agosto, spesso abbinata alla festa celtica di Lughnasa: giovinetti e le giovanette stavano su per i monti nella brughiera da mattino a sera a raccogliere i mirtilli e a fare amicizia, era perciò una festa dedicata al corteggiamento e a combinare i matrimoni (sotto i buoni uffici di Lugh). Alla fine della giornata le donne da marito avrebbero preparato una torta con i mirtilli raccolti, da regalare durante la festa successiva, al ragazzo di cui erano innamorate. 

From the repertoire of the Copper family the song is also known as “Arise and Pick a Posy”, “Lemady”, Sweet Lemany “,” One Midsummer’s Morn “
Dal repertorio della famiglia Copper il brano è conosciuto anche con il titolo ” Arise and Pick a Posy”, “Lemady”, Sweet Lemany” , “One Midsummer’s Morn”

Jarlath Henderson in  Hearts Broken, Heads Turned, 2016 


I=VI
As I was a-walking
one fine summer’s morning,
the fields and meadows 
they looked so green and gay;
And the birds were singing
so pleasantly adorning,
Right early in the morning
at the break of the day.
II
Hark, oh hark,
the nightingale is singing,
the lark she is a-taking
her flight all in the air.
On yonder green bower
the turtle doves are building,
The sun is just a-glimmering.
Arise my dear.
III
Arise, oh, arise love
and get your charming posies,
They are the fairest flowers
that grow in yonder grove.
I will pluck off them all,
sweet lilies (1). pinks (2) and rosies,
All for my Sweet Lemeney,
the girl I adore
IV
Oh, Lemeney (3), oh, Lemeney,
you are the fairest creature,
you are the fairest creature
that ever my eyes did see.
And she played it all over
all upon her pipes (4) of ivory,
Right early in the morning
at the break of the day.
V
How could my true love,
how could she vanish from me
Oh, how could she go so
I never shall see her more.
it was her cruel parents
who looked so slightly on me,
And it’s all for the white robe (5)
that I once used to wear.
Traduzione italiano Cattia Salto
I
Mentre stavo camminando
in un chiaro mattino d’estate
i campi e i prati sembravano tanto verdi
e dai vivaci colori;
e gli uccelli stavano cantando
e piacevolmente abbellendo
proprio al mattino presto
all’inizio del giorno
II
Alzati, alzati
l’usignolo canta
l’allodola s’invola
nell’aria
su quel verde nido
che le tortore stanno costruendo
il sole sta giusto splendendo
alzati mia cara
III
Alzati, o alzati amore
e prendi l’incantevole mazzolino di fiori
sono i fiori più belli
che crescono nel bosco
raccoglierò
i bei gigli, i cisti e le rose
tutti per la mia dolce innamorata
la ragazza che adoro
IV
Oh Lemeney
sei la più incantevole creatura
sei la più incantevole creatura
che mai i miei occhi videro
e lei danzava
sul piffero d’avorio
proprio al mattino presto
all’inizio del giorno
V
Come ha potuto il mio amore
come ha potuto dileguarsi
come ha potuto andarsene così
che non la rivedrò mai più
a causa dei suoi genitori crudeli
che mi guardarono con diffidenza
per via dell’abito bianco
che un tempo ero solito indossare
 

NOTE
1) Lily = purity [Giglio= purezza]
2) the pink indicates a large variety of pink flowers probably “pink rockrose“, ie the cistus, arrived in the English gardens around 1650. This flowers are more properly belonging to the Mediterranean vegetation called “May roses” both for the period of flowering and for the resemblance to wild roses.
[il temine è un po’ generico e sta a indicare una grande varietà di fiori rosa forse è il “pink rockrose”, ossia il cistus, arrivato nei giardini inglesi intorno al 1650. Sono fiori più propriamente appartenenti alla macchia mediterranea dette “rose di maggio” sia per il periodo della fioritura che per la somiglianza con le rose selvatiche.]
3) proper name [nome proprio]
4) double entendre. [inevitabile il doppio senso]
5) why was a white dress the sign of a suitor not suitable for marriage? [perchè un abito bianco era segno di un pretendente non idoneo al matrimonio?]

LINK
http://thewildsideoflife.tripod.com/id44.html
https://mainlynorfolk.info/copperfamily/songs/sweetlemeney.html
https://mudcat.org/thread.cfm?threadid=13441